Blog

  • Home
  • Blog
  • Dit is wat we leerden van drie maanden onderzoek en liegende moeders

Toen wij het goede nieuws hoorden dat we 34.880 euro subsidie kregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek om Newschain te ontwikkelen, hadden we al helemaal in ons hoofd hoe we dat gingen aanpakken: nog wat gesprekjes hier en daar met wat redactiechefs, journalisten en lezers en dan een hip IT-bureau inhuren om Newschain in al haar glorie uit de grond te stampen. Gelukkig krijgen we vanuit het Stimuleringsfonds hele goede begeleiding van mentoren en coaches, die ons al snel uit de droom hielpen. Als we het zo zouden aanpakken, zouden we heel veel geld steken in een tool die waarschijnlijk niemand echt wil hebben. Toch even slikken, als je overtuigd bent dat het idee zoals je het hebt simpelweg briljant is.

Maar uiteindelijk is onze droom om iets te maken, waarmee we de online journalistiek écht verder kunnen helpen: een nieuwe manier van verhalen vertellen waardoor journalisten sneller goede context kunnen leveren, en lezers op een gebruiksvriendelijke manier zelf kunnen kiezen waar ze meer over willen weten. En oja, we moeten op de een of andere manier ook nog geld gaan verdienen met onze tool, want zo’n subsidiepotje is sneller op dan je denkt.

Opeens waren we dus een startup, met een zakelijke rekening, agenda en businessplan, in plaats van twee journalisten met een leuk idee. En dat betekent: onderzoek doen. Heel veel onderzoek doen. We praatten met redactiechefs en nieuwe media-experts van nieuwsbedrijven, journalisten, redacteuren en met ‘gewone’ mensen, eenieder die regelmatig online nieuws leest. Het was fantastisch: iedereen vond ons idee briljant. Tot onze mentor ons attendeerde op het boekje The Mom Test van Patrick Fitzgerald, en we erachter kwamen dat zo’n beetje iedereen tegen ons had gelogen.

Iedereen loog, zelfs onze moeders


Wat we niet doorhadden was dat iedereen tegen ons loog. Onze opdrachtgevers, collega’s, vrienden, die ene barman, onze moeders: iedereen. Dat deden ze niet bewust en zeker niet om ons op het verkeerde been te zetten, maar liegen deden ze. Althans: ze vertelden niet de waarheid.

Waarom ze dat deden was simpel te verklaren: de meeste mensen stellen anderen niet graag teleur. En als iemand enthousiast en in een veilige omgeving een idee pitcht, zul je erg geneigd zijn om die persoon niet verdrietig te maken. Maar als mensen je idee een goed idee noemen, betekent dat nog niet dat ze het ook echt nodig hebben, zouden gebruiken en – nog belangrijker – ervoor zouden willen betalen.

Al die wijsheid kwam niet zomaar tot ons: daarvoor was het boek The Mom Test nodig. In dat handzame boekje lees je een enorme stapel fouten die Rob Fitzpatrick, ook start-upontwikkelaar, al tig keer voor je heeft gemaakt. Hij kwam erachter dat al zijn ideeën goed ontvangen werden, maar als hij iets op de markt bracht was de interesse verdwenen. Mooi klote voor hem, want iedereen was toch fan van zijn idee?

Daarom ontwikkelde hij ‘de moedertest’. Hoe kun je er nou voor zorgen dat zelfs je moeder – die jou echt het allerbeste gunt – niet tegen je liegt? Simpel: door het niet over je idee te hebben. Je bevraagt de eindgebruiker niet over het product dat jij wil verkopen, maar over wat hij of zij nodig heeft. De focus moet liggen op wat er nu nog niet is, maar wat er wel moet zijn. En achteraf, als je goed duidelijk hebt wat de gebruiker wil of moet hebben, ga je kijken of het idee daar ook op aansluit.

En dus konden we weer van vooraf aan beginnen, en spraken we nog meer redactiechefs, nieuwe media-experts, journalisten, redacteuren en nieuwsconsumenten - maar nu met de goede vragen.

Heel waardevolle interviews, die ons een goed beeld gaven van waar we op moeten focussen. Voor wie het leuk vindt, de samenvatting:

- Veel nieuwsbedrijven willen cijfers zien. Blijven lezers langer in een bericht? Is er sprake van een hogere engagement? Stijgt het bereik? Hoe vaak klikken mensen die blokjes van jullie precies open? Enfin: daar gaan we dus mee aan de slag. 

- Veel journalisten willen vooral dat het hun werk ook écht makkelijker maakt. Kort samengevat: ‘Leuk al die tools, maar er zijn er al zoveel en ik heb het al belachelijk druk, dus het moet mijn verhaal echt beter maken en het moet zo simpel mogelijk zijn om te gebruiken.’ We’re on it.

- Veel nieuwslezers willen graag meer overzicht en vooral: niet te lang of veel. Nieuws check je (zeker mobiel) vaak snel tussendoor, om weer op de hoogte te zijn.

Reacties (0)

Laat een reactie achter